پستانک ارتودنسی: مزایا، معایب و نحوه انتخاب

۷ بازديد

پستانک یکی از وسایل پرکاربرد در دوران کودکی است که می‌تواند نقش مهمی در آرامش و رشد کودک داشته باشد. پستانک‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که یکی از محبوب‌ترین انواع آن، پستانک ارتودنسی است. این نوع پستانک به دلیل طراحی خاصی که دارد، می‌تواند از بروز مشکلات دندانی و فکی در آینده جلوگیری کند.

تعریف پستانک ارتودنسی

پستانک ارتودنسی، پستانکی است که دارای شکلی شبیه به نوک سینه مادر است. این پستانک در قسمت پایین پهن و در قسمت بالا گرد است. طراحی این پستانک به گونه‌ای است که با شکل فک و سقف دهان در حال رشد کودک، تطابق پیدا می‌کند. پستانک ارتودنسی در حین مکیدن، همانند سینه مادر در دهان کودک پهن می‌شوند و تا بتوانند طبیعی‌ترین حالت مکیدن ممکن را تداعی کنند و فشار وارده بر روی لثه‌ها و دندان‌های در حال رشد را کاهش دهند.

مزایا و معایب پستانک ارتودنسی

مزایا:

کاهش خطر بروز مشکلات دندانی و فکی مانند اپن‌بایت، اوربایت و کراس‌بایت

کاهش خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزادان

کمک به آرامش نوزادان و کودکان

تسکین درد در نوزادان مبتلا به کولیک

افزایش وزن در نوزادان نارسی

معایب:

احتمال افتادن و گم شدن

احتمال آلوده شدن به باکتری‌ها و میکروب‌ها

احتمال ایجاد وابستگی به پستانک

نحوه انتخاب پستانک ارتودنسی

هنگام انتخاب پستانک ارتودنسی، باید به نکات زیر توجه کنید:

جنس پستانک: پستانک‌های ارتودنسی معمولاً از سیلیکون یا لاتکس ساخته می‌شوند. سیلیکون نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر از لاتکس است و برای نوزادان تازه متولد شده مناسب‌تر است.

اندازه پستانک: پستانک باید متناسب با اندازه دهان کودک باشد. پستانک کوچک برای نوزادان تازه متولد شده و پستانک بزرگ برای کودکان بزرگتر مناسب‌تر است.

شکل پستانک: پستانک ارتودنسی باید دارای شکلی شبیه به نوک سینه مادر باشد.

سپر پستانک: سپر پستانک باید از جنس پلاستیک ضخیم و مقاوم باشد تا از قورت دادن پستانک توسط کودک جلوگیری کند.

زمان شروع استفاده از پستانک

به طور کلی، توصیه می‌شود که از پستانک ارتودنسی در 2 تا 4 هفته اول تولد کودک استفاده شود. استفاده از پستانک در این سن، می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سندروم مرگ ناگهانی نوزادان کمک کند.

زمان قطع استفاده از پستانک

به طور کلی، توصیه می‌شود که از پستانک در سنین 2 تا 4 سالگی استفاده شود. قطع استفاده از پستانک در این سن، می‌تواند به جلوگیری از بروز مشکلات دندانی و فکی کمک کند.

نتیجه‌گیری

پستانک ارتودنسی می‌تواند وسیله‌ای مفید برای آرامش و رشد کودک باشد. با این حال، والدین باید هنگام انتخاب پستانک ارتودنسی، به نکات ذکر شده در این مقاله توجه کنند. همچنین، والدین باید توجه داشته باشند که استفاده از پستانک باید محدود باشد و در سنین 2 تا 4 سالگی قطع شود.

 

ارتودنسی دندان

۷ بازديد

ارتودنسی دندان یکی از تخصصی ترین روش ها برای درمان انواع مشکلات دندانی و فکی اعم از به هم ریختگی دندان ها، کجی دندان ها، فاصله بین دندانی، جلو و عقب رفتگی فک بالا و پایین و ... است.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی دندان یکی از شاخه های تخصصی دندانپزشکی است که متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست در آن به درمان انواع مشکلات دندانی و فکی می پردازد.

ناهنجاری های قابل درمان با ارتودنسی

از جمله ناهنجاری های که با ارتودنسی قابل درمان هستند عبارتند از:

  • به هم ریختگی دندان ها؛
  • روی هم رفتگی دندان ها؛
  • فاصله بین دندان ها؛
  • کج بودن دندان ها؛
  • جلو یا عقب بودن فک بالا یا پایین؛

انواع ارتودنسی دندان

انواع روش های ارتودنسی دندان شامل ارتودنسی ثابت و متحرک است که هر کدام از این روش ها نیز دسته بندی های مختلفی دارند.  

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت به آن دسته از تجهیزات ارتودنسی گفته می شود که می بایست تا پایان طول درمان بر روی دندان های بیمار متصل باقی بماند. از ارتودنسی ثابت برای درمان انواع مشکلات دندانی حتی شدیدترین آنها  استفاده می شود.

روش های مختلف ارتودنسی ثابت عبارتند از:

  • ارتودنسی فلزی
  • ارتودنسی سرامیکی
  • ارتودنسی پشت دندانی

ارتودنسی فلزی

ارتودنسی فلزی یکی از قدیمی ترین روش های ارتودنسی که همچنان نیز جزء رایج ترین روش های ارتودنسی می باشد. همان طور که از نام ارتودنسی فلزی پیداست در آن از براکت ها و سیم های فلزی استفاده می شود.

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی کاملا شبیه ارتودنسی فلزی است و تنها تفاوت آن در جنس براکت ها است. در ارتودنسی سرامیکی به جای استفاده از براکت های فلزی از براکت های سرامیکی و شفاف استفاده می شود و نوعی ارتودنسی نامرئی است.

ارتودنسی پشت دندانی

در ارتودنسی پشت دندانی یا لینگوال براکت های فلزی به جای اینکه به جلوی دندان ها متصل شوند به بخش داخلی دندان ها متصل می شوند و کسی متوجه وجود تجهیزات ارتودنسی در دهان شما نمی شود و این مدل هم نوعی ارتودنسی نامرئی است.

ارتودنسی متحرک

یکی دیگر از انواع ارتودنسی، ارتودنسی متحرک است که در این روش از تجهیزات و براکت های متحرک استفاده می شود. بیمارانی که از ارتودنسی متحرک استفاده می کنند به راحتی می توانند در زمان غذا خوردن، آشامیدن،  مسواک زدن و  نخ دندان کشیدن دستگاه ارتودنسی را از دهان خود خارج کنند. البته یکی از نکات بسیار مهم در زمان استفاده از ارتودنسی متحرک این است که نتیجه درمان کاملا وابسته به همکاری شما با متخصص ارتودنسی دارد و در صورتی که کمتر از 20 الی 22 ساعت از بریس های ارتودنسی استفاده کنید، نتیجه ای دریافت نخواهید کرد. 

 

اولین مطالب آزمایشی من

۶ بازديد
این اولین مطالب آزمایشی وبلاگ من می باشد و به زودی حذف خواهد شد.
امروز ارتباط و تبادل اطلاعات نقش بسیار مهمی در رشد و فرهنگ مردم یک کشور و جامعه را دارد و وبلاگ یکی از راه های سریع انتقال اطلاعات و ارتباط مردم یک جامعه با هم می باشد .
شما به راحتی می توانید مطالب مورد علاقه , کارهای روزمره , علم و فرهنگ را در وبلاگ خود انتشار دهید و با سایر دوستان خود به گفتگو و تبادل نظر بپردازید .

دومین مطلب آزمایشی من

۷ بازديد
این دومین مطلب آزمایشی وبلاگ من هستش و به زودی این متن حذف خواهد شد .
وبلاگ چیست ؟
وبلاگ یا وب‌نوشت که به آن تارنوشت، تارنگار یا بلاگ و به زبان انگلیسی(Blog) هم می‌گویند، وبلاگ حاوی اطلاعاتی مانند: گزارش روزانه، اخبار، یادداشت‌های شخصی و یا مقالات علمی مورد نظر طراح آن است. وبلاگ ترکیبی از دو کلمۀ «web» و «log» به معنای ثبت وقایع روزانه است .مطالب وبلاگ بر مبنای زمانی که ثبت شده گروهبندی و به ترتیب از تازه‌ترین رخداد به قدیم ارائه می‌گردد. نویسندهٔ ویلاگ، وب‌نویس یا تارنویس نامیده می‌شود و ممکن است بیش از یک نفر باشد، وب‌نویس به گزارش مداوم رویدادها، خاطرات، و یا عقاید یک شخص یا یک سازمان می‌پردازد. واحد مطالب در وبلاگ،پست است، معمولاً در انتهای هر مطلب، برچسب تاریخ و زمان، نام نویسنده و پیوند ثابت به آن یادداشت ثبت می‌شود. فاصلهٔ زمانی بین مطالب وبلاگ لزوماً یکسان نیست و زمان نوشته ‌شدن هر مطلب به خواست نویسندهٔ وبلاگ بستگی دارد. مطالب نوشته شده در یک وبلاگ همانند محتویات یک وب‌گاه معمولی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. در بیشتر موارد وبلاگ ها دارای روشی برای دسترسی به بایگانی یادداشت‌ها هستند (مثلاً دسترسی به بایگانی بر حسب تاریخ یا موضوع). بعضی از وبلاگ ها امکان جستجو برای یک واژه یا عبارت خاص را در میان مطالب به کاربر می‌دهند.